Film historyczny w reżyserii Józefa Lejtesa obfituje w zwierzęta. Oczywiście nie może zabraknąć koni (również na fladze). W scenie polowania widzimy szlachetnego, dumnie pozującego jelenia, który czujnie nadzoruje swoje stado, i pasące się spokojnie samice, które już za chwilę będą w popłochu uciekać przed nagonką. I tak ujęcie pokazuje zwierzęta nadbiegające „na kamerę” zarówno z lewej, jak i z prawej strony, dzięki czemu odnosimy wrażenie, że jesteśmy w centrum wydarzeń, a zwierzęta przebiegają jak gdyby koło nas. Jest to nowatorski zabieg i z pewnością jedna z bardziej udanych scen w tym filmie. W jednym z ujęć przez kadr przemyka z lewej do prawej strony przestraszony dzik.
Filmowej menażerii dopełniają: żaba u wiedźmy oraz odgłosy zwierząt: śpiew ptaków, szczekanie psów. Jeśli chodzi o te ostatnie, tytułowej bohaterce w jednej ze scen towarzyszą dwa piękne dogi niemieckie arlekiny. Arlekiny, czyli umaszczone w czarne łaty na białej sierści, które w polskim kinie pojawiają się dość często. Ich obecność jest zwykle związana z towarzyszeniem arystokracji na dworze lub podczas aktywności na świeżym powietrzu. Są symbolem dobrego pochodzenia, zamożności, elegancji. Wystarczy wspomnieć Sambo, doga Eugeniusza Bodo który nie tylko brał udział w sesjach zdjęciowych, ale również zagrał u boku swego pana (m.in. w „Wietrze od morza”, „Bezimiennych bohaterach” i „Pieśniarzu Warszawy”). Niestety, II wojna światowa rozdzieliła tę dwójkę (Bodo zginął w obozie jenieckim, a pies podczas Powstania Warszawskiego). Poza tym filmowym posiadaczem doga arlekina jest ordynat Michorowski w „Trędowatej” (1976), zaś dwa inne pojawiają się w miniserialu „Hrabina Cosel” z 1969 r.
W „Barbarze Radziwiłłównie” w scenie pocałunku tytułowej bohaterki (w tej roli Jadwiga Smosarska) z Zygmuntem Augustem kobieta upuszcza smycze, a psy skwapliwie korzystają z nadarzającej się okazji i odbiegają poza kadr.
Film ma obecnie głównie wartość historyczną, a pojawiające się w nim zwierzęta z pewnością dodają kolorytu i urozmaicają sceny z udziałem ludzi.
Комментарии