­čÄČ Charlie, samotny kuguar (1967)

Zaktualizowano: cze 11


ÔÇ×Charlie, samotny kuguarÔÇŁ (ang. Charlie, the Lonesome Cougar) w re┼╝yserii Winstona Hiblera to jeden z fabularnych film├│w o zwierz─Ötach z cyklu ÔÇ×Wspania┼éy ┼Ťwiat Walta DisenyaÔÇŁ (nadawanych w latach 90. przez Telewizj─Ö Polsk─ů).

Tytu┼éowy kuguar to synonim pumy (zwanej w Stanach Zjednoczonych ÔÇ×lwem g├│rskimÔÇŁ, chocia┼╝ z lwem nie ma nic wsp├│lnego poza tym, ┼╝e oba gatunki nale┼╝─ů do rodziny kotowatych). Wyr├│┼╝niamy sze┼Ť─ç podgatunk├│w tego drapie┼╝nika, z czego jeden wygin─ů┼é. Obszar jego wyst─Öpowania to Ameryki P├│┼énocna i Po┼éudniowa.


Pumy charakteryzuje p┼éowe umaszczenie i bardzo wyd┼éu┼╝one cia┼éo oraz d┼éugi ogon. Znane s─ů z atakowania zdobyczy od ty┼éu, zwykle skacz─ůc jej na plecy.

ÔÇ×Charlie, samotny kuguarÔÇŁ to opowie┼Ť─ç o pumie znalezionej jako osierocone koci─Ö (matk─Ö zabi┼é my┼Ťliwy) przez pracownika tartaku o imieniu Jess, kt├│ry zabiera j─ů do domu i odchowuje na smoczku. Poniewa┼╝ Charlie (bo takie otrzymuje imi─Ö, a w┼éa┼Ťciwie Charlie Weso┼éek) nie chce zostawa─ç sam w domu, jego opiekun zabiera go ze sob─ů do pracy, co staje si─Ö oczywi┼Ťcie powodem wielu perypetii.

Miejscem akcji s─ů lasy p├│┼énocno-zachodniego wybrze┼╝a Oceanu Spokojnego, a dok┼éadniej G├│ry Kaskadowe.


Podobnie jak w innych fabu┼éach tego typu, akcja skupia si─Ö g┼é├│wnie na interakcjach mi─Ödzygatunkowych. Tutaj widzimy (opr├│cz pum) szopa pracza, m┼éodego liska, kun─Ö, nied┼║wiedzia baribala z m┼éodym oraz (jak zostaje podkre┼Ťlone w filmie) nied┼║wiedziego ÔÇ×marudnego kawaleraÔÇŁ i kr├│lika.

W scenie na farmie obserwujemy dojenie krowy i trzy koty domowe, oczekuj─ůce na swoj─ů porcj─Ö mleka, kt├│r─ů mleczarz strumieniami kieruje po kolei w stron─Ö ka┼╝dego zwierzaka. Ich imiona to: Chico, Rocco i Chester.


Jednak zwierz─Öciem, z kt├│rym Charlie ma najwi─Öcej nieprzyjemnych interakcji, jest foksterier o imieniu adekwatnym do zawodu wykonywanego przez jego pana ÔÇô Chainsaw (czyli ÔÇ×pi┼éa ┼éa┼äcuchowaÔÇŁ). Pies stresuje du┼╝ego kota, a ich gonitwy powoduj─ů spustoszenie i prawdziwy zam─Öt w┼Ťr├│d drwali.


Ogl─ůdaj─ůc film po latach, jak to cz─Östo bywa przy tego typu produkcjach, krytycznie podchodz─Ö do scen ukazuj─ůcych nietypowe dla zwierz─ůt zachowanie. Tutaj puma jest zmuszona balansowa─ç i i┼Ť─ç po pniu drzewa szybko obracaj─ůcym si─Ö w wodzie, rywalizuj─ůc przy tym w popularnej w┼Ťr├│d drwali rozrywce.


Poza tym Charlie p┼éynie na balu drzewa przez kana┼é do sp┼éawiania drewna, w kt├│rym nurt jest do┼Ť─ç bystry. Tutaj widzimy jego punkt widzenia (stoj─ůcego na balu kota) i zawroty g┼éowy po tym, jak z niego zeskoczy┼é (co symuluje szybki ruch kamery obracanej o 360 stopni).


Poniewa┼╝ g┼é├│wnym odbiorc─ů filmu s─ů dzieci, film antropomorfizuje zwierz─Öta: Charlie szuka ┼╝ony, ┼Ťwietnie si─Ö bawi w┼Ťr├│d ludzi, cz─Östo s─ů przytaczane jego my┼Ťli. Na szcz─Ö┼Ťcie zako┼äczenie filmu, kiedy to jego opiekun zwraca pumie wolno┼Ť─ç, pokazuje, gdzie znajduje si─Ö miejsce dzikich zwierz─ůt i zaciera troch─Ö wykreowany wcze┼Ťniej obraz pumy jako zwierzaka domowego, przysparzaj─ůcego mas─Ö k┼éopot├│w, ale jednak traktowanego jak du┼╝e dziecko. Co ciekawe, dojrzewanie Charliego zbiega si─Ö w czasie ze znalezieniem partnerki przez Jessa. Do tej pory obaj czuli si─Ö mniej samotni dzi─Öki swojemu towarzystwu. Teraz i cz┼éowiek, i kot odnale┼║li swoje drugie po┼é├│wki, a zwierz─Ö znowu w pe┼éni mo┼╝e realizowa─ç swoje gatunkowe potrzeby.