­čÄČ Czarny rumak (1979)

Zaktualizowano: cze 12


ÔÇ×Czarny rumakÔÇŁ (ang. The Black Stallion)w re┼╝. Carrolla Ballarda to ekranizacja powie┼Ťci Waltera Farleya pod tym samym tytu┼éem. Gatunkowo nale┼╝y do film├│w familijnych oraz przygodowych . Tw├│rcami scenariusza s─ů: Melissa Mathison, Jeanne Rosenberg , William D. Wittliff, a tak┼╝e Walter Murch (ten ostatni nie zosta┼é wymieniony w czo┼é├│wce). Muzyk─Ö do filmu skomponowa┼é Carmine Coppola (ojciec Francisa Forda Coppoli, przyjaciela Ballarda i kolegi ze szkolnej ┼éawy). Zdj─Öcia s─ů dzie┼éem Caleba Deschanela, monta┼╝ ÔÇô Roberta Dalvy. ÔÇ×Czarny rumakÔÇŁ powsta┼é w wytw├│rni Omni Zoetrope, jego dystrybutorem jest United Artists.

Pomys┼é na film zrodzi┼é si─Ö, gdy Francis Ford Coppola zatelefonowa┼é w nocy z Sycylii (gdzie kr─Öci┼é akurat drug─ů cz─Ö┼Ť─ç ÔÇ×Ojca ChrzestnegoÔÇŁ) do Ballarda, proponuj─ůc mu wsp├│┼éprac─Ö przy filmie. Ballardowi nie spodoba┼éa si─Ö powie┼Ť─ç Farleya, lecz w ostatecznym rozrachunku zdecydowa┼é si─Ö na podj─Öcie wyzwania. Scenariusz nie wzbudzi┼é zachwytu United Artists i tylko dzi─Öki Coppoli , kt├│ry u┼╝y┼é swoich wp┼éyw├│w, rozpocz─Öto produkcj─Ö. Najpierw przez trzy miesi─ůce w Kanadzie powstawa┼éy zdj─Öcia do drugiej cz─Ö┼Ťci filmu, a nast─Öpnie ekipa przenios┼éa si─Ö do W┼éoch aby nakr─Öci─ç efektown─ů cz─Ö┼Ť─ç pierwsz─ů. Na Sardynii ekipa sp─Ödzi┼éa dwa miesi─ůce. Potem przeniesiono si─Ö do studia w Rzymie.


Czarny rumak to 2,5 roku przygotowa┼ä, 70 os├│b na planie, chaos i stres dla Ballarda, poniewa┼╝, jak sam stwierdzi┼é, ÔÇ×ci─ůgle kto┼Ť co┼Ť od niego chcia┼éÔÇŁ. Pierwsza cz─Ö┼Ť─ç filmu to tylko 10 stron scenariusza (ÔÇ×ch┼éopiec robi toÔÇŽch┼éopiec robi tamtoÔÇŁ) i zapis skr├│towy. Re┼╝yser w trakcie kr─Öcenia du┼╝o eksperymentowa┼é i reagowa┼é na okoliczno┼Ťci, kt├│re w czasie pracy zaistnia┼éy na planie.


Film szybko sta┼é si─Ö kasowym hitem i zosta┼é przez krytyka Rogera Eberta nazwany najlepszym filmem roku. Otrzyma┼é dwie nominacje do Oscara (jedn─ů za rol─Ö MickeyÔÇÖa Rooneya, drug─ů za najlepszy monta┼╝). Dosta┼é Nagrod─Ö Specjaln─ů za monta┼╝ d┼║wi─Öku dla Alana Spleta.


Fabu┼éa filmu w wi─Ökszo┼Ťci opiera si─Ö na ksi─ů┼╝kowym pierwowzorze: na pok┼éadzie statku ch┼éopiec o imieniu Alec poznaje czarnego, narowistego konia z domieszk─ů krwi arabskiej. Zwierz─Ö fascynuje go, dlatego korzysta z ka┼╝dej okazji, by do niego podej┼Ť─ç, przynosi kostki cukru. Niestety, wkr├│tce ma miejsce katastrofa ÔÇô statek tonie , a ch┼éopiec i ko┼ä musz─ů w wodzie walczy─ç o przetrwanie. Dop┼éywaj─ů do wyspy, na kt├│rej stopniowo, ma┼éymi krokami Alecowi udaje si─Ö oswoi─ç konia. Po jakim┼Ť czasie przyp┼éywa ┼é├│d┼║ w┼éoskich rybak├│w, i obaj bohaterowie zostaj─ů ocaleni. Ch┼éopiec zabiera konia do domu. Black (bo takie otrzyma┼é imi─Ö) sp┼éoszony ucieka, a Alec, id─ůc za wskaz├│wkami wo┼║nicy i w┼éa┼Ťciciela konia Napoleona, odnajduje go w stodole stoj─ůcej na polu. Tam te┼╝ poznaje HenryÔÇÖego ÔÇô dawnego d┼╝okeja i trenera koni. Szybko dochodzi mi─Ödzy nimi do wsp├│┼épracy ÔÇô zaczynaj─ů trenowa─ç, cz─Östo na torze wy┼Ťcigowym pod os┼éon─ů nocy. Finalnie Black i Alec bior─ů udzia┼é w wy┼Ťcigu, mierz─ůc si─Ö z najlepszymi ko┼ämi Stan├│w Zjednoczonych ÔÇô Cyklonem i Sunraiderem. Black pomimo kontuzji wygrywa i razem z ch┼éopcem zbiera zas┼éu┼╝one laury.


Najpierw to Alec ratuje konia, daj─ůc mu szans─Ö na ucieczk─Ö z po┼╝aru, kt├│ry wybucha podczas zatoni─Öcia statku. Odpina sznur, i dzi─Öki temu ko┼ä mo┼╝e wyskoczy─ç za burt─Ö. Nast─Öpnie to Black podp┼éywa do ch┼éopca i pozwala mu uchwyci─ç si─Ö liny, kt├│ra jest do niego zamocowana. W ten spos├│b dop┼éywaj─ů razem do brzegu. P├│┼║niej, ju┼╝ na wyspie, Black zapl─ůtuje si─Ö pomi─Ödzy ska┼éami we wszystkie liny, kt├│rymi sp─Ötano go na pok┼éadzie statku, wi─Öc Alec, pomimo l─Öku, przecina wi─Özy. Podczas dalszych wypadk├│w ko┼ä ratuje ch┼éopca przed kobr─ů, za┼Ť Alec nie pozostawia go samego na wyspie, kiedy pojawia si─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç jej opuszczenia.


Najwi─Öksz─ů zalet─ů filmu s─ů z pewno┼Ťci─ů pi─Ökne zdj─Öcia Caleba Deschanela. Sekwencja rozgrywaj─ůca si─Ö na pla┼╝y (zdj─Öcia kr─Öcono na Sardynii), kt├│ra rozpoczyna si─Ö w 17. minucie filmu i trwa do 48. minuty (czyli w sumie 31 minut, co stanowi oko┼éo ┬╝ filmu) jest zdecydowanie najciekawsz─ů i najatrakcyjniejsz─ů wizualnie. Najpi─Ökniejsze i najbardziej zapadaj─ůce w pami─Ö─ç kadry to te, podczas kt├│rych dochodzi do nawi─ůzania relacji mi─Ödzy ch┼éopcem a koniem. Sceneri─ů dla nawi─ůzuj─ůcej si─Ö przyja┼║ni jest pla┼╝a sk─ůpana w zachodz─ůcym s┼éo┼äcu. Zdj─Öcia pi─Öknie podkre┼Ťlaj─ů intymno┼Ť─ç rodz─ůcej si─Ö relacji i zaufanie pomi─Ödzy dwoma przedstawicielami r├│┼╝nych gatunk├│w. Widowiskowe s─ů na pewno r├│wnie┼╝ zdj─Öcia podwodne, kiedy Alec i Black chodz─ů po dnie, oraz p├│┼║niejsze, kiedy ko┼ä p┼éynie.

Zdaniem Tima Farleya, asystenta produkcji, a prywatnie syna autora ÔÇ×Czarnego rumakaÔÇŁ, magia, kt├│ra wydarzy┼éa si─Ö na planie, by┼éa odczuwalna. Scena pojawiaj─ůca si─Ö podczas napis├│w ko┼äcowych, w kt├│rej ko┼ä i ch┼éopiec tarzaj─ů si─Ö w piasku, by┼éa zaimprowizowana.


Okoliczno┼Ťci wyboru konia do roli Blacka by┼éy r├│wnie interesuj─ůce, co anga┼╝ ma┼éego ch┼éopca: zdecydowano si─Ö na championa rasy arabskiej o imieniu Cass-Ol├ę. Podczas researchu prowadzonego do filmu, tw├│rcy w osobach koordynatora kaskader├│w Glenna Randalla Jr., producenta i asystenta re┼╝ysera pojechali do Teksasu, ┼╝eby przyjrze─ç si─Ö pokazowi koni, na kt├│rym wystawiano Cass-Ol├ę. Rumaka zaprezentowali ekipie filmowej jego w┼éa┼Ťcicielka, dziewczynka o imieniu Francesca Cuello, a tak┼╝e jej ojciec. To ona musia┼éa wyrazi─ç zgod─Ö na wypo┼╝yczenie konia i wyekspediowanie go statkiem do Kalifornii, gdzie zosta┼é poddany kilkumiesi─Öcznemu treningowi. Koordynator kaskader├│w zapewni┼é j─ů, ┼╝e osobi┼Ťcie b─Ödzie strzeg┼é ogiera.


Jego dublerem zosta┼é inny arab ÔÇô Fae-Jur. Poza nimi (i wspomnianymi w scenie wy┼Ťcigu ko┼ämi) w filmie w scenach p┼éywania wzi─Ö┼éy udzia┼é dwa siwe konie Randalla sprowadzone z FrancjiÔÇŽ.ufarbowane do roli na czarno. Jeden z nich wzi─ů┼é udzia┼é w scenie, w kt├│rej sp─Ötany ko┼ä walczy o uwolnienie si─Ö z p─Öt (scena na pla┼╝y tu┼╝ po katastrofie statku). Jego ko┼ä wzi─ů┼é te┼╝ udzia┼é w scenie ucieczki Blacka. Za jego rad─ů, nabyto te┼╝ bia┼éego konia z regionu Camargue we Francji (mniejszego od Cass-Ol├ę), kt├│ry r├│wnie┼╝ zosta┼é przefarbowany i wzi─ů┼é udzia┼é w scenach, w kt├│rych ko┼ä musia┼é przep┼éyn─ů─ç d┼éu┼╝szy dystans. Cass-Ol├ę by┼é koniem okaza┼éym i to jemu film zawdzi─Öcza uznanie, jego dubler ÔÇô ma┼éym i, jak stwierdzi┼é sam Ballard ÔÇ×bardzo zadziornymÔÇŁ rumakiem. Warto odnotowa─ç, ┼╝e zwierz─Ö zostaje wymienione w napisach ko┼äcowych, jest tak┼╝e wymienione z imienia przez lektora w polskiej wersji filmu. Ponadto, w przypadku Cass-Ol├ę i jego pozafilmowego ┼╝ycia, mo┼╝emy m├│wi─ç o funkcjonuj─ůcej zoo-biografii i wyra┼║nie zaznaczonej podmiotowo┼Ťci rumaka. Dzi─Öki artyku┼éowi Amandy Ronan dowiadujemy si─Ö, ┼╝e zosta┼é on ojcem ponad 130 ┼║rebi─ůt i ┼╝e 29 czerwca 1993 r. z powodu choroby, zosta┼é poddany eutanazji.


Wed┼éug s┼é├│w Tima Farleya, Cass-Ol├ę i Kelly Reno (odtw├│rca roli Aleca) mieli dobre relacje, poniewa┼╝ sp─Ödzili razem du┼╝o czasu przed rozpocz─Öciem filmu. Corky Randall (znany hollywoodzki trener koni przygotowywanych do udzia┼éu w filmach) przez wiele miesi─Öcy szkoli┼é Cassa, by m├│g┼é pracowa─ç na wolno┼Ťci i s┼éucha─ç polece┼ä g┼éosowych . Randall podkre┼Ťla┼é zreszt─ů w wywiadach bystro┼Ť─ç i charakter g┼é├│wnego zwierz─Öcego aktora, stwierdzaj─ůc, ┼╝e ÔÇ×by┼é prawie cz┼éowiekiemÔÇŁ z uwagi na mimik─Ö, kt├│rej zwykle nie dostrzega si─Ö u koni. Ko┼ä graj─ůcy Blacka rzeczywi┼Ťcie odznacza si─Ö du┼╝a elegancj─ů i gracj─ů ruch├│w, idealnie uosabiaj─ůc wizj─Ö dzikiego, nieokie┼éznanego rumaka.


Warto r├│wnie┼╝ wspomnie─ç o postaci HenryÔÇÖego DailyÔÇÖego, w kt├│rego wcieli┼é si─Ö Mickey Rooney, kt├│ry ju┼╝ wcze┼Ťniej mia┼é okazj─Ö zetkn─ů─ç si─Ö z ko┼ämi na planie filmowym. Za rol─Ö w ÔÇ×Czarnym rumakuÔÇŁ otrzyma┼é nominacj─Ö do Oscara, a sama rola pozwoli┼éa mu wr├│ci─ç na szczyt po za┼éamaniu kariery.


W ca┼éym filmie pada ma┼éo s┼é├│w. Zw┼éaszcza czas sp─Ödzony na wyspie to okres ciszy, uzupe┼énianej tylko muzyk─ů. Rajski krajobraz (przejrzysta woda i jej mieszka┼äcy ÔÇô je┼╝owiec i ryby), pla┼╝a, ska┼éy ÔÇô wszystko to przywodzi na my┼Ťl raczej wakacje, ani┼╝eli miejsce, w kt├│rym trzeba za wszelk─ů cen─Ö walczy─ç o przetrwanie. Jak na raj przysta┼éo, w filmie pojawia si─Ö te┼╝ w─ů┼╝ ÔÇô kobra, przed kt├│r─ů (podobnie jak w ksi─ů┼╝ce) ratuje Aleca Black, zadeptuj─ůc gada .


┼Ücie┼╝ka d┼║wi─Ökowa, kt├│r─ů stworzy┼é ojciec producenta, oparta jest na zr├│┼╝nicowanych melodiach, ┼Ťwietnie koresponduj─ůcych z emocjami bohater├│w ÔÇô rytmach arabskich, towarzysz─ůcych pojawianiu si─Ö konia na pla┼╝y, folkowych, klasycznej orkiestrze (cz─Östo s┼éycha─ç tylko flet lub cymba┼éy w momentach napi─Öcia). B─Öbny s┼éycha─ç podczas scen na pla┼╝y podczas biegania ch┼éopca i konia.


Ciekawym w─ůtkiem dodanym do scenariusza jest historia Bucefa┼éa, s┼éynnego konia Aleksandra Wielkiego, opowiedziana ch┼éopcu przez ojca tu┼╝ przed katastrof─ů. Rola tej opowie┼Ťci w filmie jest do┼Ť─ç oczywista ÔÇô zostaje oto przeprowadzona analogia pomi─Ödzy m┼éodym Aleksandrem, a Alekiem (warto zwr├│ci─ç uwag─Ö, na przypadkow─ů co prawda, zbie┼╝no┼Ť─ç imion). Analogia wyst─Öpuje te┼╝ pomi─Ödzy obydwoma ko┼ämi, kt├│re zostaj─ů ukazane jako dzikie, nieprzyst─Öpne i niebezpieczne . Obie historie dotycz─ů ujarzmienia konia przez ch┼éopca, w obu te┼╝ pojawia si─Ö motyw wy┼Ťcigu i trybun. Figurka Bucefa┼éa pojawia si─Ö w filmie kilkakrotnie podczas r├│┼╝nych okazji ÔÇô efektowne uj─Öcie to to, w kt├│rym stoi ona na skale, na drugim planie za┼Ť widzimy biegn─ůcego wzd┼éu┼╝ pla┼╝y Blacka.

Relacja pomi─Ödzy ch┼éopcem, a koniem, pomimo ┼é─ůcz─ůcej ich przyja┼║ni, nie jest symetryczna. Ko┼ä zostaje okie┼éznany i ujarzmiony (co jest szczeg├│lnie dobitnie podkre┼Ťlone w powie┼Ťci), ch┼éopiec nad nim panuje i kieruje jego losem.


Sprawczo┼Ť─ç konia jest wi─Öc w miar─Ö oswajania ograniczana, a┼╝ do sceny fina┼éowej, kiedy zostaje wystawiony do wy┼Ťcigu. Wsp├│┼éczesnego czytelnika (i widza) mo┼╝e oburza─ç fakt, ┼╝e ko┼ä przyst─Öpuj─ůc do biegu jest ranny w nog─Ö na skutek walki stoczonej z innym koniem. Ch┼éopiec (i jego trener) s─ů jednak tak zdeterminowani, aby zar├│wno konkurentom, jak i publiczno┼Ťci udowodni─ç, ┼╝e Black jest najszybszym koniem w Stanach Zjednoczonych, ┼╝e zdaj─ů si─Ö tym faktem nie przejmowa─ç.


Innym, ciekawym z etycznego punktu widzenia aspektem s─ů sytuacje, kt├│re zaistnia┼éy podczas produkcji filmu. I tak scena, w kt├│rej Alec budzi si─Ö na pla┼╝y i naprzeciwko siebie dostrzega kobr─Ö gotuj─ůc─ů si─Ö do ataku , zosta┼éa pomy┼Ťlana przez re┼╝ysera w ten spos├│b, aby chroni─ç ch┼éopca (ca┼ée uj─Öcie wykonano, ustawiaj─ůc pomi─Ödzy Alekiem a kobr─ů szyb─Ö). W─ů┼╝ jednak finalnie zostaje zadeptany przez konia. W─ůtpliwo┼Ťci mog─ů te┼╝ budzi─ç sceny, w kt├│rych ko┼ä jest mocno sp─Ötany, a jego panika jest autentyczna. Jak jednak wiemy z historii podobnych produkcji filmowych, sytuacje, w kt├│rych stosunek do ko┼äskich aktor├│w by┼é co najmniej nieprawid┼éowy, jest wiele.


Jednak najbardziej (ze wsp├│┼éczesnej perspektywy) kontrowersyjny pomys┼é dotyczy postaci Aleca, granej przez KellyÔÇÖego Reno. Ot├│┼╝ w fina┼éowej scenie to sam dzieci─Öcy aktor bierze udzia┼é w wy┼Ťcigu, kt├│ry rozgrywa si─Ö oczywi┼Ťcie w zawrotnym tempie . Gdyby film powstawa┼é obecnie, z pewno┼Ťci─ů m┼éody aktor zosta┼éby dla w┼éasnego bezpiecze┼ästwa zast─ůpiony przez dublera. Ballard by┼é jednak ┼Ťwiadom tego, ┼╝e jedenastoletni Reno jest doskonale obyty z ko┼ämi (wychowywa┼é si─Ö na ranczo) i jest ┼Ťwietnym je┼║d┼║cem, co z pewno┼Ťci─ů udowodni┼é na planie filmowym. Sceny w deszczu, kr─Öcone w nocy na torze wy┼Ťcigowym, r├│wnie┼╝ wi─ůza┼éy si─Ö z pewno┼Ťci─ů z du┼╝ym ryzykiem. W bardzo niewielu scenach ch┼éopiec zosta┼é zast─ůpiony przez dublera.


Kelly Reno jest przy tym nie tylko genialnym d┼╝okejem , posiada te┼╝ du┼╝y urok debiutanta i naturalno┼Ť─ç, w zwi─ůzku z czym nie dziwi fakt, i┼╝ do roli Aleca zosta┼é wybrany spo┼Ťr├│d kilkuset konkurent├│w (w tym pokona┼é dzieci─Öcych aktor├│w).

Re┼╝yser, podobnie jak inni tw├│rcy, podkre┼Ťla┼é w wywiadzie nieprzewidywalno┼Ť─ç reakcji zar├│wno konia, jak i ch┼éopca. W ko┼äcu w przemy┼Ťle filmowym zwyk┼éo si─Ö mawia─ç, ┼╝e naj-trudniej pracuje si─Ö z dzie─çmi i zwierz─Ötami, a najlepiej ich unika─ç, poniewa┼╝ zawsze ÔÇ×kradn─ů showÔÇŁ i wszyscy skupiaj─ů swoj─ů uwag─Ö tylko na nich.


Pomimo tego, ┼╝e tytu┼éowy rumak odgrywa w filmie kluczow─ů rol─Ö, odnajdziemy w nim ma┼éo scen, w kt├│rych mo┼╝emy za┼éo┼╝y─ç, ┼╝e tw├│rcy chc─ů nam zaprezentowa─ç zwierz─Öcy punkt widzenia. Najcz─Östszym zabiegiem, stosowanym by wskaza─ç, na co ko┼ä patrzy, jest zwykle w takich przypadkach stosowane naprzemienne ukazywanie spojrzenia zwierz─Öcia i obiektu, na kt├│ry ono patrzy (np. cz┼éowieka). W ÔÇ×Czarnym rumakuÔÇŁ pojawia si─Ö jednak kilka uj─Ö─ç, gdy bli┼╝sza staje nam si─Ö ko┼äska perspektywa.


Mo┼╝na z pewno┼Ťci─ů powiedzie─ç, ┼╝e relacja pomi─Ödzy Alekiem, a Blackiem zosta┼éa od-wzorowana w stosunku 1:1. Zar├│wno wierno┼Ť─ç przyjacielowi, ch─Ö─ç niesienia mu pomocy, jak i poczucie blisko┼Ťci s─ů widoczne na ekranie. To ostatnie jest szczeg├│lnie zauwa┼╝alne w scenach oswajania konia oraz podczas wsp├│lnych zabaw. Rola zwierz─Öcia nabiera wi─Ökszej wagi zw┼éaszcza w filmie, poniewa┼╝ w tej wersji ma┼éy bohater traci ojca, wi─Öc ko┼ä dodaje mu otuchy i pozwala przetrwa─ç trudny nie tylko fizycznie, ale i emocjonalnie czas osamotnienia na wyspie.

Jak zauwa┼╝y┼é Deschanel, film opowiada histori─Ö zawsze z punktu widzenia ch┼éopca. Jednak w filmie tym znajdziemy pewne sceny, w kt├│rych mo┼╝emy m├│wi─ç o tym, ┼╝e podj─Öta zosta┼éa pr├│ba pokazania ko┼äskiego punktu widzenia, np. widok na pok┼éad od strony kajuty (wida─ç otw├│r bulaju widziany od wewn─ůtrz, tak, jak gdyby ko┼ä patrzy┼é na stoj─ůcego po drugiej stronie okienka ch┼éopca).


Inny przyk┼éad to scena, w kt├│rej Black stoj─ůc w┼Ťr├│d ska┼é ÔÇ×podgl─ůdaÔÇŁ Aleca rozmawiaj─ůcego z rybakami. S─ů oni ukazani od g├│ry, a wi─Öc z punktu orientacyjnego, w kt├│rym stoi ko┼ä. W niewiele p├│┼║niejszej scenie wida─ç konia patrz─ůcego na ┼é├│d┼║, za kt├│r─ů ju┼╝ pod─ů┼╝a, p┼éyn─ůc. Kamera znajduje si─Ö za koniem tak┼╝e w scenie, gdy Black stoi w stajni i patrzy na HenryÔÇÖego, stoj─ůcego przy jej oknie.


Je┼Ťli chodzi o podmiotowo┼Ť─ç Blacka, to w filmie znajdziemy pewne jej przejawy. Ballard twierdzi┼é, ┼╝e w przypadku pracy ze zwierz─Öciem kluczowa jest cierpliwo┼Ť─ç i ┼╝e nale┼╝y bra─ç pod uwag─Ö zwierz─Öcy punkt widzenia oraz to, co ono zrobi naturalnie, samo z siebie. Wracaj─ůc do podmiotowo┼Ťci: ko┼ä ma imi─Ö, film zarysowuje jego histori─Ö, cho─ç (przynajmniej w tej produkcji) nie poznajemy jego historii sprzed zaokr─Ötowania go na statek.


O konia si─Ö dba, Alec zapewnia mu pastwisko i schronienie. Mimo tego oczywi┼Ťcie sprawczo┼Ť─ç konia jest mocno ograniczona: nie ma ┼╝adnego wp┼éywu na to, gdzie si─Ö go prze-wozi, jeszcze na statku jest p─Ötany, poganiany. P├│┼║niej zostaje poddany treningowi i wystawiony w wy┼Ťcigu, kt├│ry musi kontynuowa─ç pomimo rannej nogi. Zar├│wno film, jak i ksi─ů┼╝ka, ukazuj─ů wi─Öc mimo wszystko typow─ů dla tych gatunk├│w relacj─Ö: ko┼ä-w┼éa┼Ťciciel, wi─ů┼╝─ůc─ů si─Ö, jak w tym przypadku, z konieczno┼Ťci─ů zapanowania nad porywistym rumakiem.


Ko┼äcowa scena, kiedy to widzimy cie┼ä rumaka, a nast─Öpnie przebitk─Ö na ten sam cie┼ä z czas├│w beztroskiego galopu po pla┼╝y i kopyta muskaj─ůce wod─Ö , a nast─Öpnie powt├│rzony gest rozpostartych na boki r─ůk ch┼éopca, stanowi─ů szybkie podsumowanie tej relacji i jej linearno┼Ť─ç. Ich zabawy podczas napis├│w ko┼äcowych (kiedy pokazuje si─Ö t─Öcza) s─ů z pewno┼Ťci─ů godne zapami─Ötania. Niemal synchroniczne turlanie si─Ö ukazuje wyj─ůtkow─ů symbioz─Ö obu bohater├│w. Na koniec pojawia si─Ö tak┼╝e galop konia w slow motion. ÔÇ×Czarny rumakÔÇŁ jest z ca┼é─ů pewno┼Ťci─ů najefektowniejszym i najciekawszym pod wzgl─Ödem procesu produkcyjnego filmem Carrolla Ballarda i obecnie stanowi klasyk─Ö kina, skierowanego do m┼éodego widza.