馃幀 Mi艂o艣膰, 艣mier膰 i roboty (2021)


Nowa Netfliksowa seria oscyluje wok贸艂 tematyki zawartej w tytule, jednak nie brakuje w niej r贸wnie偶 w膮tk贸w zwierz臋cych. Nie s膮 to jednak animacje przeznaczone dla dzieci i warto o tym pami臋ta膰. Seri臋 charakteryzuje zmienno艣膰 stylistyczna, zr贸偶nicowane tempo akcji, sporo wulgaryzm贸w i przemocy. Seria 1 sk艂ada si臋 z 18 odcink贸w, druga 鈥 z 8, a ka偶dy z nich stanowi odr臋bn膮 opowie艣膰. Oczywi艣cie s膮 tu filmy lepsze i gorsze, je艣li za艣 chodzi o zwierz臋ta, to warto si臋gn膮膰 po odcinki 鈥濼rzy roboty鈥 i 鈥濿ysysacz dusz鈥 (koty), 鈥濫poka lodowcowa鈥 (mamut), 鈥濵echy鈥 (kury, krowy, kruki), 鈥濽danych 艂ow贸w鈥 (kot, p贸艂 kobieta-p贸艂 lisica), 鈥濿ysypisko鈥 (opos, owady), 鈥瀂miennokszta艂tni鈥 (wilko艂aki), 鈥濺ybia noc鈥 (ryby, meduzy, o艣miornica, wodne dinozaury), 鈥濰istorie alternatywne鈥 (konie, ka艂amarnice, szczury), 鈥濴贸d鈥 (鈥瀢ieloryby lodowe鈥), 鈥炁歯ieg na pustyni鈥 (pterodaktyle). Jak wi臋c wida膰, obecne s膮 zar贸wno zwierz臋ta wsp贸艂cze艣nie wyst臋puj膮ce, jak i te dawno wymar艂e.


Je艣li chodzi o psy, pojawiaj膮 si臋 w 鈥濧utomatycznej obs艂udze klienta鈥 i 鈥濿ysypisku鈥. W tym drugim bohaterowi, Panu Dworczakowi, krewkiemu staruszkowi, w tytu艂owym miejscu towarzyszy wielki robot sk艂adaj膮cy si臋 ze zlepku 艣mieci o imieniu Otto, kt贸ry zachowuje si臋 jak beztroski szczeniak. Zreszt膮 szczeniaka te偶 dostrze偶emy w jednej ze scen. Otto potrafi aportowa膰, czym zajmuje si臋 w chwilach, kiedy akurat nikogo nie po偶era. Bohater m贸wi o nim: 鈥濸otw贸r nie tylko powsta艂 z tej spiekoty i 艣mieci. On si臋 tym 偶ywi. I cokolwiek po偶ar艂, sta艂o si臋 cz臋艣ci膮 jego samego鈥. Otto wybawia Dworczaka od natr臋tnego kontrolera miejskiego, kt贸ry d膮偶y do likwidacji wysypiska z powod贸w sanitarnych. Mieszka艅cy apartamentowc贸w nie chc膮 mie膰 takiego s膮siedztwa. Pupil Dworczaka skutecznie zapobiega jego eksmisji z kr贸lestwa 艣mieci.


鈥濧utomatyczna obs艂uga klienta鈥 to tragikomedia (lub horror 鈥瀕ight鈥) eksploatuj膮cy fantazj臋 o maszynach pr贸buj膮cych pozby膰 si臋 cz艂owieka. Temat nie jest nowy, ale jego uj臋cie 鈥 ju偶 tak. Oto w Sunset City, siedzibie bogaczy-senior贸w i krainie wiecznego s艂o艅ca, roboty s艂u偶膮 ludziom zar贸wno w codziennych czynno艣ciach, jak i przyjemno艣ciach (graj膮 np. za nich w tenisa). Wyprowadzaj膮 psy (chihuahua za艂atwiaj膮cy si臋 na 艣rodku chodnika nie musi si臋 martwi膰, poniewa偶 id膮cy za nim trop w trop robot od razu sprz膮ta jego 鈥瀌owody winy鈥).



G艂贸wnym bohaterem jest jednak odkurzacz sprz膮taj膮cy will臋 starszej, zamo偶nej damy, mi艂o艣niczki yogi, kt贸ra dzieli obszerne pomieszczenia tylko z ma艂ym, bia艂ym pieskiem rasy bichon frise. Ras臋 t臋 charakteryzuje okr膮g艂o przystrzy偶ona, proporcjonalnie du偶a g艂owa. Zapami臋tale obszczekuje on robota, po czym ucieka przed nim w podskokach. Kobiet臋, przypominaj膮c膮 bardzo鈥 Tild臋 Swinton dra偶ni s膮siad, zza parkanu 艣ledz膮cy ka偶dy jej krok. Wn臋trza bohaterki s膮 pe艂ne dzie艂 sztuki nowoczesnej (posiada te偶 kolekcj臋 porcelanowych figurek zwierz膮t, np. papugi i kota), a robot z艂o艣liwie przestawia jej ulubione zdj臋cie z psem oraz niszczy bibeloty zgromadzone na p贸艂ce. Pr贸ba zareklamowania robota w firmie Pucobot spe艂za na niczym, a kiedy ten w wyniku awarii swojego oprogramowania wypowiada wojn臋 dw贸jce mieszka艅c贸w domu, kobieta i jej piesek zaczynaj膮 walczy膰 o przetrwanie鈥a szcz臋艣cie s膮siad czuwa.