馃幀 Czynniki ludzkie (2021)

Zaktualizowano: 6 godzin temu


W filmie Ronny鈥檈go Trockera Max, syn bohater贸w, przywozi w pude艂ku po butach na wakacje swojego pupila, bia艂o-szarego szczura domowego o imieniu Zorro. Jak 艂atwo si臋 domy艣li膰, zwierz臋 przy pierwszej nadarzaj膮cej si臋 okazji ucieka i ze 藕le zabezpieczonej kryj贸wki, i z domu. To, co jednak 艣wiadczy o niezwyk艂o艣ci tej sceny, to ukazanie (do艣膰 zr臋czne) punktu widzenia szczura (chocia偶 kolory, kt贸re widzimy, nadal pozostaj膮 w spectrum ludzkiego wzroku). Pocz膮tkowo naszym oczom ukazuj膮 si臋 ma艂e dziurki i trocinowe pod艂o偶e, orientujemy si臋 wi臋c, 偶e jeste艣my鈥 艣rodku pude艂ka, i wzrokiem szczura obserwujemy otwory wywiercone w pude艂ku. Wierc膮cy si臋 gryzo艅 unosi pokrywk臋 i po chwili w臋szenia wydostaje si臋 do salonu, po kt贸rym ostro偶nie, acz energicznie si臋 przemieszcza. Towarzyszymy mu w tej w臋dr贸wce, a kamera pod膮偶a za nim a偶 do drzwi prowadz膮cych do ogrodu. Chwil臋 si臋 wahaj膮c szczurek pokonuje pr贸g i znika za rogiem domu. Rzadko w filmach fabularnych tak pi臋knie i dok艂adnie portretuje si臋 to zwierz臋, pr贸buj膮c w dodatku przekaza膰 nam jego spos贸b funkcjonowania w ludzkim 艣wiecie olbrzym贸w.



Szczurzym akcentem jest te偶 maska na g艂ow臋, kt贸r膮 Max nak艂ada w ge艣cie buntu. Sam na moment staje si臋 szczurem, w dodatku szczurem zasiadaj膮cym ze starsz膮 siostr膮 do 艣niadania.