­čÄČ Karino (1974, serial, 13 odcink├│w)

Zaktualizowano: cze 12


Bohater serialu ÔÇ×KarinoÔÇŁ stanowi dobry przyk┼éad zoobiografii fikcyjnej. Od razu w tym miejscu w funkcji przypisu zamieszczam informacj─Ö, ┼╝e ┼║r├│d┼éa opisuj─ůce film nie s─ů zgodne co do p┼éci tytu┼éowego bohatera. Ja b─Öd─Ö o nim pisa─ç jako o ogierze. Czym jest zoobiografia? Termin ten zapewne ju┼╝ kiedy┼Ť pojawi┼é si─Ö na blogu, przypomn─Ö wi─Öc tylko w skr├│cie, ┼╝e jest to fikcyjna opowie┼Ť─ç o ┼╝yciu konkretnego zwierz─Öcia od chwili jego narodzin do ┼Ťmierci (lub momentu zako┼äczenia akcji filmu). Zwierz─Ö to ma imi─Ö, swoich opiekun├│w, kt├│rzy nierzadko opowiadaj─ů nam jego histori─Ö, uwzgl─Ödniaj─ůc─ů najwa┼╝niejsze wydarzenia z jego ┼╝ycia. Czasem (g┼é├│wnie w przypadku ps├│w) pojawiaj─ů si─Ö uj─Öcia z punktu widzenia czworono┼╝nego bohatera, maj─ůce na celu zaakcentowanie jego subiektywnego ogl─ůdu rzeczywisto┼Ťci.


W przypadku Karino to, co wiemy na pewno, to to, ┼╝e urodzi┼é si─Ö w dramatycznych okoliczno┼Ťciach w renomowanej polskiej stadninie koni. Niestety, jego matka, Klara, umiera przy porodzie, gdy┼╝ inna klacz, Aldona, kilka tygodni wcze┼Ťniej kopn─Ö┼éa j─ů w brzuch i w wyniku tego dosz┼éo do krwotoku wewn─Ötrznego. Trzeba przyzna─ç, ┼╝e pierwszy odcinek jest trudny do zniesienia z uwagi na widok przestraszonej klaczy (co wida─ç po dobrze widocznych bia┼ékach oczu) oraz przera┼║liwe d┼║wi─Öki wydawane przez rodz─ůc─ů. Maluch jednak okazuje si─Ö zdrowy, a jego odchowaniem zajmuje si─Ö Gra┼╝yna, sta┼╝ystka-lekarka weterynarii, kt├│ra nie ma ┼éatwego zadania g┼é├│wnie z uwagi na osamotnienie w m─Öskim ┼Ťwiecie, w kt├│rym nie tylko musi udowodni─ç, ┼╝e potrafi leczy─ç, lecz r├│wnie┼╝ cz─Östo zmaga si─Ö z zalotami podchmielonych pracownik├│w stajni. Z biegiem czasu udaje jej si─Ö opanowa─ç sytuacj─Ö i zyska─ç sympati─Ö sceptycznych pocz─ůtkowo m─Ö┼╝czyzn.

Gdy Karino dorasta, zostaje niestety poddany brutalnemu treningowi uje┼╝d┼╝ania, po czym przez w┼éadze stadniny (ku zmartwieniu Gra┼╝yny) sprzedany na S┼éu┼╝ewiec. Tutaj odnosi sukcesy w wy┼Ťcigach (wzi─ů┼é m.in. udzia┼é w ciesz─ůcej si─Ö zas┼éu┼╝enie z┼é─ů s┼éaw─ů Wielkiej Pardubickiej). Jego warto┼Ť─ç wzrasta, nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e zaczynaj─ů si─Ö nim interesowa─ç zagraniczni mi┼éo┼Ťnicy i znawcy koni, jednak wtedy ponownie do akcji wkraczaj─ů Gra┼╝yna i Ma┼éecki, skutecznie udaremniaj─ůc wywiezienie konia za granic─Ö. Karino powraca wi─Öc do stajni, w kt├│rej si─Ö urodzi┼é i wychowa┼é.


W serialu od czasu do czasu koniuszy dzieli si─Ö swoimi refleksjami: ÔÇ×Konie s─ů jak ludzie...s─ů ┼éagodne, z┼éo┼Ťliwe, ponure, p┼éochliwe, smutne, odwa┼╝ne, tch├│rzliwe...ÔÇŁ

Naturalnie, poza Karino w serialu pojawia si─Ö wiele innych koni, ale na wyr├│┼╝nienie i uwag─Ö zas┼éuguje jeszcze jeden z nich ÔÇô siwek Eryk, kt├│ry pracowa┼é w cyrku i, jak m├│wi masztalerz Ma┼éecki, z kt├│rego zrobiono ma┼ép─Ö. Obserwowanie relacji tej dw├│jki dostarcza sporo rozrywki: pocz─ůtkowo Ma┼éecki patrzy na konia krzywym okiem, ten za┼Ť jest niezwykle inteligentny i p┼éata opiekunowi wiele psikus├│w: zabiera mu z kieszeni flaszeczk─Ö, kradnie marynark─Ö i trzymaj─ůc j─ů w pysku rado┼Ťnie ucieka po padoku. Ogier umie si─Ö r├│wnie┼╝ ┼éadnie k┼éania─ç.


Ma┼éecki uczy Eryka przydatnej sztuczki pt. ÔÇ×ko┼ä kulejeÔÇŁ, kt├│r─ů stosuje w momencie, w kt├│rym zostaje on wystawiony na aukcj─Ö. Udawanie niepe┼énosprawno┼Ťci pozwala Erykowi zosta─ç z Ma┼éeckim, kt├│ry zd─ů┼╝y┼é si─Ö ju┼╝ do niego przywi─ůza─ç.

Niestety, serial zawiera sceny, kt├│re zw┼éaszcza osobom niezwi─ůzanym z je┼║dziectwem mog─ů wydawa─ç si─Ö niezrozumia┼ée i brutalne: trening, podczas kt├│rego konie nieraz s─ů bite, okrutne z punktu widzenia postronnego widza oddzielenie m┼éodych od matek (widzimy panik─Ö i jednych, i drugich), znakowanie koni rozpalonym ┼╝elazem, krzyczenie koniowi praktycznie do ucha, rzucanie w psa kamieniem, szkodliwe i nieprawdziwe stwierdzenia typu: ÔÇ×Ko┼ä jest najg┼éupszym zwierz─Öciem, kt├│re s┼éu┼╝y cz┼éowiekowiÔÇŁ, podobnie jak uwaga o z┼éo┼Ťliwych koniach przytoczona powy┼╝ej.


Je┼Ťli chodzi o pozytywy, na pewno warto zwr├│ci─ç uwag─Ö (a raczej uwa┼╝nie nastawi─ç uszu) na muzyk─Ö z czo┼é├│wki serialu autorstwa Wandy Warskiej, kt├│ra doskonale imituje galop: jest energiczna, rw─ůca, gwa┼étowna, niczym p─Ödz─ůcy przed siebie, nieokrzesany, dziki rumak.


Zdj─Öcia autorstwa Jana Laskowskiego dobrze utrwalaj─ů i eksponuj─ů pi─Ökno koni, a tak┼╝e ich p┼éynne ruchy podczas galopu dzi─Öki umieszczeniu kamery na w├│zku poruszaj─ůcym si─Ö r├│wnolegle do konia.