top of page

­čÄČ Osierocony Brooklyn (2019)


W bardzo dobrym kryminale w re┼╝yserii ┼Ťwietnego aktora Edwarda Nortona nieoczekiwanie pojawia si─Ö kot. Widzimy go dok┼éadnie w 20. i 35. minucie filmu. Do┼Ť─ç sztampowo jest to jednak rudzielec, a jak niejednokrotnie wspomina┼éam, koty o tym umaszczeniu obok czarnych przedstawicieli tego gatunku s─ů najcz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ůcymi si─Ö na planie. Dobrze by by┼éo, gdyby filmowcy podchodzili do kwestii doboru umaszczenia kota bardziej kreatywnie.


W filmie Nortona kot ukazany jest jednak w pi─Ökny spos├│b: najpierw widzimy go w lustrzanym odbiciu, le┼╝─ůcego na ┼é├│┼╝ku, a nast─Öpnie witaj─ůcego Lionela (granego przez Nortona) w domu. W innej scenie detektyw po powrocie do domu bierze kota na kolana. I tu nast─Öpuje magia ÔÇô aktorowi i kotu uda┼éo si─Ö stworzy─ç przepi─Ökn─ů, kameraln─ů scen─Ö pe┼én─ů czu┼éo┼Ťci i intymno┼Ťci, opart─ů na wzajemnym zaufaniu. Wi─Ö┼║ kot ÔÇô cz┼éowiek jest tu ewidentna. Pi─Öknych uj─Ö─ç jest zreszt─ů w tym filmie (wzorowanym na kinie noir) wi─Öcej ÔÇô scena otwarcia i widok ulicy chocia┼╝by. Ciekawe, czy film by┼éby jeszcze lepszy gdyby re┼╝yser zdecydowa┼é si─Ö na zdj─Öcia czarno-bia┼ée, tak jak to by┼éo w kinie noir.


Na stronie Humane Hollywood mo┼╝na przeczyta─ç o tej produkcji: ÔÇ×Przez ca┼éy film g┼é├│wny bohater ma kota domowego, kt├│ry wykonuje tak ┼éagodne czynno┼Ťci, jak siedzenie/stanie/le┼╝enie, trzymanie lub g┼éaskanie oraz chodzenie/bieganie. We wszystkich tych scenach trenerzy u┼╝ywali sygna┼é├│w r─Öcznych i polece┼ä s┼éownych, aby zasygnalizowa─ç ┼éagodne dzia┼éanie, do kt├│rego by┼é przyzwyczajony wyszkolony kot.


W scenie, w kt├│rej aktor wchodzi do swojego mieszkania i widzimy, jak jego kot wyskakuje z ┼é├│┼╝ka, trenerzy przenie┼Ťli kota w noside┼éku na plan. W akcji aktor wszed┼é do pokoju, a jeden z trener├│w nakaza┼é kotu zeskoczy─ç z ┼é├│┼╝ka. Akcja zosta┼éa powt├│rzona.


W scenie, w kt├│rej kot przebywa na kolanach, kot i aktor byli ju┼╝ zaznajomieni, wi─Öc ten sam wskoczy┼é mu na kolana.ÔÇŁ


Film otrzyma┼é certyfikat American Humane ÔÇ×No animals were harmedÔÇŁ, co oczywi┼Ťcie cieszy (opr├│cz kota w filmie pojawiaj─ů si─Ö cztery go┼é─Öbie).

W jednym z wywiad├│w z Nortonem pada pytanie: ÔÇ×Wykorzysta┼ée┼Ť ksi─ů┼╝k─Ö jako punkt odniesienia i stworzy┼ée┼Ť now─ů histori─Ö. Ale dlaczego twoja wersja Lionela ma kota? W ksi─ů┼╝ce mia┼é jeden, ale nie wysz┼éoÔÇŁ.


Re┼╝yser odpowiada: ÔÇ×Dlaczego ma kota? [┼Ümiech] Sp├│jrz: Stara zasada, ┼╝e ÔÇőÔÇőnie pracujesz z dzie─çmi, zwierz─Ötami ani na wodzie ÔÇô to wypr├│bowane i prawdziwe maksymy filmowania, kt├│re ┼éamiesz na w┼éasne ryzyko. Ten kot mia┼é na imi─Ö Lester.



Rozpracowali┼Ťmy to. Doszli┼Ťmy do porozumienia. Potrzebowa┼éem go w jednej kluczowej scenie, ┼╝eby zosta┼é na ┼é├│┼╝ku, kiedy Lionel naprawd─Ö cierpi. Widzimy nie t─Ö cz─Ö┼Ť─ç jego stanu, kt├│ra jest zabawna, ale t─Ö cz─Ö┼Ť─ç, kt├│ra jest naprawd─Ö bolesna, gdzie fizyczne konwulsje uderzaj─ů go tak mocno, jakby mia┼é skr─Öci─ç sobie kark swoim drganiem [aktor gra osob─Ö chor─ů na zesp├│┼é TouretteÔÇÖa]. Wchodzi do swojego mieszkania i chcieli┼Ťmy mie─ç w┼éa┼Ťnie ten moment, w kt├│rym jest tak, jak gdyby Lester by┼é jego jedynym przyjacielem, tylko on czuje si─Ö przy nim komfortowo. Ale wtedy zmiana [zachowania Lestera] jest tak z┼éa, ┼╝e ÔÇőÔÇőnawet kot ucieka. Wiesz, co mam na my┼Ťli?


Ale problem polega┼é na tym, ┼╝e kot, pob┼éogos┼éaw go - oczywi┼Ťcie, je┼Ťli kto┼Ť, kogo nie zna, wejdzie do ┼Ťrodka, miauczy i podskakuje, ale nie chce, ┼╝eby go pog┼éaska─ç. Zdali┼Ťmy sobie spraw─Ö, ┼╝e musia┼éem to na┼Ťladowa─ç, a┼╝ do momentu, w kt├│rym chcemy, ┼╝eby uciek┼é. A potem w┼éo┼╝yli┼Ťmy w d┼║wi─Ök kolejne warstwy. Zda┼éem sobie spraw─Ö, ┼╝e musimy uszanowa─ç potrzeb─Ö Lestera do pewnej metody. To by┼é aktor metodycznyÔÇŁ.


Bardzo ciekawe s┼éowa, wskazuj─ůce na du┼╝e wyczulenie Nortona na prac─Ö ze zwierz─Öciem, wysy┼éane przez niego sygna┼éy i nawet pr├│b─Ö na┼Ťladowania poziomu energii zwierz─Öcia. Gdyby wszyscy re┼╝yserzy tak podchodzili do pracy ze zwierz─ÖtamiÔÇŽ ÔÇ×Osierocony BrooklynÔÇŁ to nie pierwszy film, w kt├│rym Norton zagra┼é ze zwierz─Öciem ÔÇô kilkana┼Ťcie lat wcze┼Ťniej w ┼Ťwietnej ÔÇ×25. godzinieÔÇŁ partnerowa┼é mu czarno-bia┼éy pies.


Lionel, tytu┼éowy ÔÇ×Osierocony BrooklynÔÇŁ (tytu┼é ma podw├│jne znaczenie, bo dotyczy te┼╝ gentryfikacji dzielnicy Nowego Jorku) ma kota, bo jest samotny. R├│wnocze┼Ťnie zwierz─Ö zawsze ociepla wizerunek bohatera, a gdy widzimy, jak delikatnie obchodzi si─Ö ze zwierz─Öciem, trudno go nie polubi─ç.


Comments


bottom of page